Huh? Groen leeft!

Na morgen bekend van TV...

Na morgen bekend van TV...

De lente staat op uitbreken. Het staartmeesje met de pluisjes in de snavel verraadt diens grootse plannen: een nieuw gezin! Kraanvogels vliegen in groten getale over. De crocussen, de sneeuwklokjes, de winterakonietjes, de naaktbloeiende jasmijn: ze bloeien weer volop. Zo ook de hazelaars, berken, iepen en andere windbestuivers.

Het groen leeft! In het bos was het drie weken geleden nog zo stil dat ik toch weer bang werd dat alles en iedereen was doodgevroren. Welnee. Nu roffelen weer overal de grote bonte spechten, flirten de miauwende buizerds, zingen de zanglijsters hun prachtige lied. Het mannetje zwarte specht zoekt volgens mij nog een vrouwtje. Ik hoor hem zachtjes roepen, en in zijn oude nestboom zit een héél klein nieuw gaatje. Zelfs in mijn vijvertje van vier vierkante meter is het weer een geplons van jewelste, ondanks de 23 dode kikkers die ik na het ijs moest opvissen.

Afgelopen vrijdag gaf ik op een buurtvergadering een korte presentatie, getiteld Groen leeft!, over het belang van groen voor de wijk. Het was me op het laatste moment gevraagd. Het wijkbeheerteam wilde gevoel krijgen voor wat er leefde in de wijk. Tien personen presenteerden een onderwerp en verdedigden stellingen, en groen ontbrak nog. De bewoners mochten stemmen. Toch wel een beetje tot mijn verbazing – ik was de enige zonder concreet plan – kwam ‘groen’ op de derde plaats, na een mooi en sterk centrum rond de lokale kerk (een initiatief van winkeliers) en een bruisend cultureel centrum in de oude Wagenwerkplaats. En vlak voor ‘duurzaamheidsinitiatieven’. Kleinere initiatieven zoals aandacht voor bejaarden of juist kinderen kregen minder stemmen, hoe waardevol ze ook waren. Mijn conclusie; de aanwezigen wilden vooral een sterke, mooie, gezonde en duurzame wijk. Natuurlijk willen ze óók een goede buurt voor bejaarden en kinderen, maar dat zit daarbij gewoon inbegrepen. Denk ik.

Groen leeft! Wat een geweldig resultaat. Een signaal van hoop: als we deze energie kunnen omzetten in concrete acties, dan moeten we flink wat kwaliteitsgroen in onze woonwijk kunnen maken. Zo’n uitslag schept natuurlijk wel verwachtingen. Ik ben het aan de mensen verplicht om met een vervolg te komen.

U hoort nog van me. Ondertussen kunnen we nog even namijmeren bij de foto van de ijsvogel, die zich tijdens de vorstperiode weer goed liet zien. Morgenavond komt dezelfde vogel op TV, waar hij samen met mij zijn televisiedebuut maakt in Vara’s Vroege vogels. Ik ben benieuwd hoe dát is geworden.

1 reactie op “Huh? Groen leeft!

  1. Beste Henk,

    dank weer voor je humeurverbeterende blog! En hee, wat een leuk nieuws dat jij bij Vroege Vogels op TV komt. Ik ga proberen te kijken. Overigens, ik zie bij het RTL weer regelmatig mooie foto’s van ene Henk Groenewoud uit Andijk voorbij komen … is dat familie van je?

    Groeten van Onno Knol

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 253 andere volgers

